Na začátku června jsem měla možnost odprezentovat mé zkušenosti s influencer marketingem v rámci Klubového večera WebTop100 na téma „Všechny barvy influencer marketingu“. Při přípravě na tuto prezentaci napadla mě otázka – co vlastně stojí za současným úspěchem influencer marketingu?
Procházela jsem různé články, studie a statistiky, které se zabývají tímto tématem. Na základě těchto informací jsem vyhodnotila 4 hlavní faktory, které stojí za současným úspěchem a popularitou influencer marketingu. Pojďme se podívat na tyto faktory postupně.
1. AdBlocker
Podle informací ze serveru Digital Information World 47% populace používá AdBlocker. Primárně se jedná o muže nejčaštěji ve věku 16 – 34 let.
Jaké jsou hlavní důvody pro používání AdBlockeru? Jeho uživatelům vadilo zejména to, že byly reklamy nerelevantní jejich zájmům (47 % dotazovaných), byly příliš rušivé (44 % dotazovaných), anebo dokonce obsahovaly virusy (38 % dotazovaných).
2. Boom v počtu uživatelů Instagramu
Server Statistica uvádí počet uživatelů Instagramu, který je má stále rostoucí trend. V lednu letošního roku měl Instagram přes 500 milionů uživatelů.
Server Statistica také uvádí porovnání počtu uživatelů a zaujetím a aktivitou uživatelů Facebook a Instagramu. Přestože Facebook má stále podstatně více uživatelů než Instagram, aktivita uživatelů na Instagramu je mnohonásobně vyšší. To vše nahrává obrovskému boomu propagace prostřednictvím influencerů zejména na Instagramu.
Po tom co si lidé hromadně začali instalovat AdBlockery, staly se reklamy pouze omezeně viditelné. Dále tu máme stále sílící počet uživatelů Instagramu. Kam ideálně tedy umísťovat reklamy? Na Instagram a prostřednictvím influencerů. Ideální kombinace. Tam nedosáhne AdBlocker a navíc sledující influencerů ve vlastním zájmu zajímá, co dělají, jaké produkty používají, kde jsou apod. Pozor na označování placené reklamy.
3. Důvěra v online recenze
Podle výzkumu publikovaném na serveru Influencer Marketing Hub 88 % zákazníků důvěřuje online recenzím a doporučením stejně jako osobnímu doporučení. V dalších zdrojích se otevřeně mluví o tom, že lidé berou influencery jako lidi, které dobře zná. Vědí, jak se jmenuje jejich parnter/ka, jejich, kam rádi chodí na kafe, kam na drink, nebo kde si teď užívají dovolenou. Proto influencerům důveřují i co se týče recenzí produktů nebo služeb.
4. Fake followers
Jak bylo velmi trefně řešeno ve filmu Pelíšky: „Rozmohl se nám tady takový nešvar.“ Tím nešvarem jsou falešní followeři. V dokumentu #FollowMe se otevřeně řeší obchod s uživatelskými účty a jednoduchý způsob nákupu followerů.
Čistě psychologicky, náš mozek vysoký počet něčeho vnímá jako něco důležitého. Influenceři s vysokým počtem followerů vyvolat dojem, že i dosahy, imprese a prokliky na propagační post budou vysoké. Proto o ně může být podstatně vyšší zájem v rámci spolupráce. Na druhou stranu jsou dnes na trhu softwary, které jsou schopné plus mínus počet fake followerů. A navíc, pokud potřebujete zpropagovat specifický produkt, není lepší nakontaktovat menšího influencera, který svým publikovaným obsahem zajistí lepší cílení?
Na závěr
Pro shrnutí. Z mého pohledu je zřejmé, že lidi přestalo bavit vídat desítky a stovky reklam denně. Oblíbili si Instagram, kde propagace není tak zřejmá. Navíc lidé influencerům věří tolik jako svým známým na doporučení produktů a služeb. Influenceři navíc můžou snadněji přilákat potenciální propagace, jestliže měli vysoký počet followerů. To vedlo i rozmachu falešných followerů.
Faktorů, proč je influencer marketing mnoha milionový business, je mnohem více. Zmínila jsem tady ty, které vidím jako nejpodstatnější. Otázkou je, jakým směrem s jestli se stejnou intenzitou bude influencer marketing fungovat i nadále? Kdy se dostaneme do fáze, že i čeští influenceři budou pokutováni za neoznačenou spolupráci?