V dnešním světě moderního náboru je důležité umět zazářit davu, abyste uspěli. Konkurence je totiž velká a zaměstnavatelé se potýkají s výzvou oslovit a přilákat ty nejtalentovanější kandidáty. A právě tady vstupuje při budování značky zaměstnavatele do hry „storytelling“. V tomto článku si řekneme, jak využít storytelling při budování značky změstnavatele. Tyto postupy vám pomohou vytvořit autentické a poutavé příběhy, které budou rezonovat s vaší cílovou skupinou kandidátů a skvěle je můžete zapojit do inbound recruitment HR marketingu.
Jak zapojit storytelling krok po kroku
Storytelling není jen pouhým vyprávěním příběhů. Je to umění, které umožňuje zaměstnavatelům sdílet nejen fakta o své společnosti, ale hlavně emocionální příběhy a hodnoty, které ji formují. Kvalitní příběhy o značce zaměstnavatele dokážou přesvědčit kandidáty, že právě vaše organizace je tím pravým místem pro rozvoj jejich kariéry a naplnění jejich profesních ambicí.
Jako příklad dobrého storytellingu si můžeme uvést příběh o založení populární Canvy, kdy se Melanie Perkins rozhodla vytvořit jednoduchý grafický program, ve kterém se zorientuje úplně každý. Rozhodla se tak už na univerzitě pravě kvůli studiu náročných grafických programů, které téměř nikdo v jejím okolí neovládal. Viděla v tom příležitost, kterou perfektně využila. A tak vznikla Canva. Dalším příkladem teď už z českého prostředí je Scuk, který má opravdu povedený storytelling. Podívejte se zde a posuďte sami!
TIP! Chcete se dozvědět více informací o HR marketingu a Employer brandingu? Přihlaste se na moje školení, kde se dozvíte víc!
1. Porozumějte vaší cílové skupině
Než začnete vyprávět příběh vaší značky, musíte si určit a pochopit lidi, na které chcete zapůsobit. Kdo jsou? Co je pro ně důležité? Jaké příběhy je osloví? Zvažte nejen demografické, ale také psychografické charakteristiky vašich ideálních kandidátů. Zkombinujte je a vytvořte si personu rezonující s vaším ideálním kandidátem.
Mileniálové a zaměstnanci generace Z budou mít pravděpodobně odlišné priority, hodnoty a zájmy než jejich starší kolegové. Pokud je vaším cílem oslovit tyto dvě generace, musíte najít poutavé příběhy, které jim představíte. Měli byste také zvážit, které platformy vaše cílová skupina nejvíce používá při konzumaci obsahu a na základě toho je zvolit.
TIP! S příchodem generace Z na trh práce se zaměření na employer branding stává pro firmy nezbytností. Podívejte se, jak efektivně přilákat a angažovat mladé talenty generace Z.
2. Vytvořte jedinečnou nabídku hodnot
Jakmile určíte vaši cílovou skupinu, dalším krokem je vytvoření jedinečné nabídky hodnot. Co vás odlišuje a činí unikátními oproti jiným zaměstnavatelům? Co můžete nabídnout a jiné společnosti nemohou? Identifikujte určité prvky vaší firemní kultury, které osloví vaši cílovou skupinu. Najděte zajímavé příběhy, které vysvětlují, co vás činí unikátními a přitažlivými.
Vaše jedinečná nabídka hodnot by měla být jasná a přehledná. Neměla by obsahovat nadbytečné náhledy a složitou terminologii. Čím přímočařejší, tím lepší.
3. Rozhodněte se, o čem budete vyprávět
V této fázi je snadné se ztratit. Možná vás nic nenapadá, nebo naopak máte příliš mnoho nápadů. Nejlepším způsobem je komunikovat se svým týmem a požádat je o jejich názory. Vytvářejte myšlenkové mapy, zkoumejte konkurenci a buďte kreativní. Můžete zkusit vytvořit video o vaší společnosti, sepsat nebo natočit rozhovor se zaměstnanci a udělat tak váš storytelling při budování značky zaměstnavatele zajímavější!
4. Získejte autentické příběhy z vaší firmy
Jedním z nejlepších způsobů je aktivně získávat příběhy přímo z vaší organizace. Tedy aktivně mluvit se současnými zaměstnanci o tom, co se jim na práci ve vaší společnosti líbí, čím je jejich práce výjimečná a proč si myslí, že by se do týmu měl přidat někdo další. Vaši zaměstnanci budou mít různé názory na to, jaké je u vás pracovat. Využijte tyto příběhy a názory, protože vám poskytnou mnohem širší škálu autentických perspektiv, které můžete použít.
Vytvořte například rychlý průzkum mezi zaměstnanci. Budete tak mít písemné údaje, které můžete analyzovat a hledat vzory. Navíc tím, že umožníte anonymitu zajistí úplnou transparentnost.
TIP! K tomuto tématu by se vám také mohl článek o content morphingu. Přečíst si ho můžete zde.
5. Vyberte správný způsob a platformu
Například svědectví zaměstnance bude pravděpodobně působit silněji na potenciální kandidáty, pokud bude předáno formou videa. Video pomáhá tuto emoci efektivněji přenášet než psaní. Zároveň také buduje větší důvěru mezi vaší značkou a divákem.
Stejně důležité jako způsob je platforma, kde vaše příběhy o značce zaměstnavatele budete sdílet. Proveďte výzkum, na kterých platformách a webových stránkách vaše cílová skupina obvykle hledá potenciální zaměstnavatele.
TIP! Používání sociálních sítí je v dnešní době nezbytností. Přečtěte si, jak používat sociální sítě v HR marketingu!
6. Využijte vaše vyprávění při oslovování kandidátů
Využijte váš vaši kariérní stránku nebo sekci „o nás“ jako hlavní místo pro příběhy a obsah o značce zaměstnavatele. Stejně tak můžete vaše příběhy a ukázky obsahu použít ve svých pracovních inzerátech, náborových reklamách, na LinkedInu, v příspěvcích na sociálních médiích a jednotlivých formách komunikace s kandidáty.
TIP! Mrkněte na článek o tom, kde shrnuji fantastickou náborovou kampaň Policie ČR.
7. Testujte, měřte, optimalizujte
Je důležité neustále měřit úspěch vašeho brandového obsahu, testovat nové varianty a zdokonalovat vaše výstupy na základě zjištěných údajů. Můžete zdokonalit jen to, co můžete změřit. Dokonce i u kreativních nástrojů jsou klíčem jejich úspěchu metriky.
TIP! Testování a měření je důležitou součástí HR marketingu. Podívejte se také, jak sledovat vývoj značky v tomto článku!
Jak vidíte, účinný storytelling při budování značky zaměstnavatele spočívá v porozumění vaší cílové skupině, pochopení toho, co „tvoří“ vaši organizaci a lidi v ní unikátními, a použití správných strategií, aby se toto všechno dostalo k co největšímu počtu lidí. Tato kombinace kreativity, strategie a neustálého zdokonalování vám pomůže vytvořit přesvědčivý příběh o značce zaměstnavatele, které umožní vašim budoucím talentovaným kolegům se s filozofií firmy ztotožnit a stát se součastí vašeho týmu.