HR marketing v roce 2024

Neodvažuji se vůbec hádat, co nás čeká jak z ekonomického pohledu, tak v rámci trhu práce. Resp. já jsem velmi skeptická, protože se stále pohybuji v B2C propagaci, kde jsou vidět dramatické propady. Ale negativitu mezi vás šířit určitě nechci. Ale bez ohledu na to, jestli budou firmy v roce 2024 přijímat nové lidi nebo ne, je stále důležité udržovat stávající talenty a budovat si stabilní a lákavou značku zaměstnavatele. Rozhodně bych nedoporučovala přehlížet v tomto roce employer branding a HR marketing. Podívejme se společně na několik klíčových trendů v oblasti HR marketingu, které se týkají náboru nových lidí a které by nás mohly zajímat v roce 2024.

Trendy v HR marketingu pro rok 2024

Umělá inteligence a automatizace

HR marketing v roce 2024 ovládne umělá inteligence a automatizace, které můžou hodně ulehčit náborové procesy. Vstupujeme do éry, kdy můžeme použít umělou inteligenci k rychlejšímu přehledu životopisů, prvním interakcím pomocí chatbotů a předpovídajícím analýzám pro identifikaci a oslovování těch nejkvalitnějších kandidátů.

TIP! Naučte se využívat AI v budování značky zaměstnavatele. Zjistěte jak na to tady!

Různorodost zdrojů a přístupu ke kandidátům

Rozmanitost zdrojů kandidátů bude stále klíčová v náborové strategii, a to i v roce 2024. Má to několik výhod: snižuje riziko spojené s jediným dodavatelem a dává nám možnost oslovovat různé typy kandidátů. Mluvíme tu o inzerátech na Google Job Ads, Bing Ads, Facebooku, TikTok, meetupech, heckatonech atp. 

TIP! Věděli jste, že až 70 % uživatelů Tinderu jsou muži? Já osobně tam žádné náborové kampaně zaměřené na ženy ani náborové “profily” nezaznamenala, ale předpokládám, že nejedna firma toto aplikovala od té doby, co je možné tam inzerovat. Co se také inspirovat?

Osobní přístup k značce zaměstnavatele

Očekává se, že v roce 2024 bude důraz na osobní přístup k budování značky zaměstnavatele. Na tomhle konkurenčním pracovním trhu se univerzální přístup už moc nevyplácí. Firma by měla spíš vytvářet jedinečnou značku zaměstnavatele, která odráží její kulturu, hodnoty a cíle. Cílem je vyčnívat a lákat kandidáty, kteří sdílí naše hodnoty.

Důležité je také zprostředkovávat správné informace relevantní cílové skupině. Mluvím tu konkrétně třeba o proslulé generaci Z. Dělala jsem si celkem rozsáhlý průzkum, jak je lákat do firem a zaznamenala jsem několik závěrů, a to, že mají zájem o to získávat nové zkušenosti a poznat sebe i svět. Ocení, pokud jim dáte důvěru a možnost zažít toho u vás co nejvíce. Nejsou zastánci toho dělat celý život tu samou práci, nebo zůstávat u jedné profese. Pokud tedy podporujete rotování zaměstnanců ve firmě, dejte to “zetkařům” rozhodně vědět! 

Prioritou je pro ně prý také duševní zdraví, ekologie a smysluplnost existence firmy i jejich práce. Uvádějte je tedy do kontextu a vysvětlujte jim, jakou hraje vaše firma roli v celospolečenské odpovědnosti, jakou roli budou mít v tom celém procesu oni sami a jak mohou právě oni k něčemu takovému přispět.

Očekávají respekt, rovnost a partnerský přístup. Zreflektujte toto ve vaší komunikaci a ve vašich náborových kampaních.

TIP! Přečtěte si můj rozsáhlejší článek o tom, jak přilákat “zetkaře” do vaší firmy.

Optimalizace kandidátské zkušenosti

Je naprosto klíčové, jaký zážitek mají kandidáti při náborovém procesu. Snažte se zapracovat na jeho optimalizaci, aby měl hladký průběh celého procesu a udělat z něj co nejpřívětivější záležitost. To znamená jasnou a transparentní komunikaci, snadné žádosti a promptní zpětnou vazbu. Virtuální prohlídky kanceláří a interaktivní začlenění do týmu mohou skvěle odlišit vaši firmu v očích potenciálních talentů.

TIP! Kandidátská zkušenost je klíčovým obsahem mého školení o HR marketingu a Employer brandingu.

Důraz na poslání, hodnoty a misi společnosti

Jak jsem zmiňovala už v souvislosti s generací Z, je důležité více než kdy jindy myslet na autentickou prezentaci značky zaměstnavatele v rámci přitahování kvalitních talentů. Potenciální kandidáti chtějí vidět, jak firma žije svým posláním, jaké jsou její hodnoty a postoj k sociální odpovědnosti.

TIP! Přečtěte si, jak vytvořit opravdu poutavé kariérní video!

Strategie HR marketingu

Každá firma by měla posilovat svou značku zaměstnavatele prostřednictvím strategického HR marketingu. Stanovení konkrétních cílů, vytváření cílených náborových kampaní a využívání příběhů vašich zaměstnanců mohou pomoci vytvořit přesvědčivý příběh a zaujmout potenciální talenty.

TIP! Storytelling vám pomůže se odlišit od konkurence a vytvořit vztah s potenciálními kandidáty. V tomto blogu se dočtete, jak příběhy zapojit do budování značky zaměstnavatele.

Kreativní náborové týmy

Můžeme očekávat, že se v roce 2024 změní pohled na náborové týmy. Už to není jen na personálním oddělení a manažerech. Kreativní náborové týmy, tvořené lidmi z různých oddělení, přinášejí různorodé perspektivy a umožňují komplexní hodnocení uchazečů. To nejen pomáhá identifikovat potenciální kandidáty, ale také to podporuje sounáležitost nových zaměstnanců již od začátku.

Digitální marketing a sociální sítě

V roce 2024 bude digitální marketing a sociální média hrát ještě větší roli než v předchozích letech. LinkedIn, Facebook, Instagram a další platformy budou klíčovými nástroji pro prezentaci firemní kultury a přilákání talentů. Vytvářejte obsah, který nejen prezentuje firemní kulturu a hodnoty, ale také oslovuje vaši cílovou skupinu. Video obsah bude pravděpodobně stoupat, protože nabízí poutavý způsob, jak sdělit příběh firmy.

TIP! Přečtěte si, jak sociální sítě vytěžovat v HR marketingu na maximum!

Průběžné měření a optimalizace

Klíčové ukazatele výkonnosti a pravidelná analýza dat budou mít i nadále zásadní roli. Sledujte, jak dlouho trvá obsazení pozice, kolik stojí nábor, a jak je úspěšný. Zpětná vazba od kandidátů a náborových manažerů vám pomůže neustále zdokonalovat strategii a zvyšovat efektivitu náboru.

Doufám, že tyto body přinášejí pohled na to, co by mohlo být zajímavé v oblasti náboru a HR marketingu v roce 2024. Každopádně, ať už nás čeká cokoliv, zdá se, že kreativita, personalizace a strategický přístup budou klíčem k úspěchu při získávání a udržení nejlepších talentů.

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek