Sociální bubliny vašich současných lidí jako klíč k novým zaměstnancům, aneb jak nastartovat ambasadorský program

Dnešní článek se od těch ostatních liší, a to hlavně pro to, že jsem ho nepsala já. Na jeho sepsání jsem se domluvila se společností MindsetMentors. Ti se zaměřují na komunikaci ve firmách, komunitách, organizacích a týmech. Řeší komunikační překážky a pomáhají nastavit konstruktivní a cílevědomý mindset. Autorkou tohoto článku je Gabriela Gargošová, Mentor & Content creator v MindsetMentors. Více článků najdete tady. 

Když se podíváte na cíle typické firmy, bylo by hodně divné, kdybyste na předních příčkách nenašli růst. Je to něco, co se od úspěšného byznysu očekává. V případě růstu ekonomického nebo zvětšováním firem je tento jev ale doprovázen výzvou, která se stává čím dál náročnější co do obtížnosti s každým dalším rokem.

Nezaměstnanost je dramaticky nízká a pryč jsou dávno doby, kdy mohli personalisté životopisy kvalifikovaných kandidátů přehazovat vidlemi. V dnešní době je situace taková, že pokud chcete přilákat talenty a kvalifikované lidi, musíte si jejich pozornost sakra zasloužit.

Významně pomoci vám v tom mohou pracovníci, které už máte. Dřímá v nich ještě další skrytý potenciál než jen to, že jsou spolehliví a dobře odvádějí svou práci. Můžete z nich učinit takzvané ambasadory – lidi, kteří svou spokojenost budou autenticky sdílet se svým okolím mimo práci. Tím výrazně přispějí k vaší identitě atraktivního zaměstnavatele.

Jak ale na to, aby vás to nestálo balík peněz a dotyční to nevnímali jen jako nucenou práci navíc? Pokud svou žádost odkomunikujete správným způsobem, nic takového nemusí být na pořadu dne.

My v Mindset Mentors se věnujeme konstruktivnímu a cílevědomému mindsetu a mezilidské komunikaci ve firmách. Učíme lidi v nich výhodně pohlížet na svět a dobře komunikovat tak, aby spolu mohli co nejlépe fungovat. Tím pomáháme vyšší efektivitě celých týmů a společností. 

A máme pro vás několik tipů, jak zkusit vhodným adeptům nabídku ambasadorství správně představit, abyste zvýšili její šance na úspěch.

Brand už není jen pro markeťáky

Firmy se předhánějí v tom, kdo nabídne lepší benefity, vyšší plat a naštěstí pro uchazeče o místa, už vyvíjejí své snahy i na zkvalitnění kandidátské zkušenosti při pohovorech a náboru. Nakonec, dobrá pověst a silná značka atraktivního zaměstnavatele je to, co může být rozhodující konkurenční výhodou.

Takzvaný Employer branding, jehož cílem je právě takovou atraktivní image v očích lidí hledajících práci vytvořit, si našel cestu do slovníku nejedné personalistky. Jeho cílem je, aby, když jsou lidé dotázáni, kde by chtěli pracovat nebo jaká firma je jim sympatická jako potenciálnímu zaměstnanci, si hned vybavili vaši společnost.

Kdo jsou ambasadoři a proč je potřebujete?

Jedním z pilířů silné značky zaměstnavatele jsou právě ambasadoři. To jsou zaměstnanci vaší firmy, kteří o ní ve své sociální bublině pozitivně mluví a šíří její dobré jméno coby perspektivního a férového zaměstnavatele, pro kterého je radost pracovat. A kdy může mít takové tvrzení vyšší váhu, než když ho pronáší někdo, kdo už dané firmě pracuje a prezentované benefity a klady zažívá téměř denně na vlastní kůži. Získat takové autentické svědectví je pro firmu velkou výhrou.

V dnešní době to dává perfektní smysl. Před anonymními a vzdálenými celebritami dávají lidé po celém světě přednost informacím od influencerů. Lidem, jako jsou oni sami. Někomu, s kým se mohou velmi dobře ztotožnit a představit si, že takového člověka vlastně znají. Proto mu i mnohem více věří.

U ambsadorů vaší firmy dojde ke stejnému efektu. Ostatně, představte si to sami. Dva lidé vám povídají o tom, v jaké firmě pracují a co všechno je na tom skvělé. Budete to více věřit náhodnému člověku na videu nebo konferenci nebo svému kamarádovi, kterého znáte roky, když vám to nadšeně vylíčí třeba u piva? 

Když bychom po takové konverzaci náhodou narazili na inzerát volných míst, pravděpodobně bychom ho zvážili hlavně díky doporučení našeho kamaráda.

To se neděje automaticky?

Taková reference je k nezaplacení.

Možná si říkáte, že se to rozumí samo sebou – když je někdo spokojený, tak se o to přece podělí. O čem by se taky lidé bavili jiném než o práci? No, témat je mnoho, a proto tedy, pokud máte nějaké pracovníky, o kterých víte, že jsou u vás spokojení, určitě nespoléhejte na domněnku, že šíření této spokojenosti verbální cestou mezi jejich okolí je samozřejmostí. Jděte na to jinak a své potenciální ambasadory rovnou oslovte.

A jak na to? Vše začíná prvním krokem, kterým je výběr potenciálního ambasadora. Měli byste cílit na lidi, kteří jsou očividně do práce motivováni, mají dobré výsledky a pozitivní vztah k firmě. Pokud si nejste jistí, nedávejte na domněnky, ale prostě se lidí zeptejte, i kdyby to mělo být v dotazníkovém šetření, které samozřejmě bude dobrovolné.

I když je z vašeho pohledu výběr úspěšný a máte vytypovaných několik skvělých adeptů, ne vždy je úspěch zaručen. Vám ambasadorství vašich lidí sice náramně pomůže, ale pořád existuje riziko, že oni budou vaši žádost vnímat jenom jako práci navíc a něco, do čeho se jim nebude příliš chtít. Dát jim to příkazem v tomhle případě opravdu není dobrý nápad, a tak se vám bude hodit několik komunikačních tipů na to, jak s nimi toto téma otevřít a představit je způsobem, který zvýší vaše šance na to, že získáte silné autentické hlasy pro svou značku.

Jak tedy na to?

Buďte transparentní

Vyhraďte si dostatek času na celý proces. Nakonec, žádáte své lidi také na oplátku také o čas. Dobrým začátkem bude, když jim objasníte, proč daný program zakládáte, jaký je jeho účel, proč je pro firmu důležitý a jakou roli v něm mohou sehrát právě oni. Zodpovídejte trpělivě veškeré dotazy a snažte se být co nejvíce transparentní.

Vsaďte na individuální přístup

Jistě neuškodí věnovat čas vysvětlení toho, proč jste se právě konkrétního člověka rozhodli oslovit. Vyhněte se ale otřepaným a vágním frázím typu „vidím tvou motivaci„, „máš skvělé výsledky“ nebo „odcházíš domů vždycky mezi posledními“. Daný člověk by z vás měl cítit upřímný zájem o jeho osobu, a když budete sdělovat důvody, proč jste ho vybrali, buďte co nejvíce konkrétní. Nepromarněte šanci ho ocenit a co nejvíce konkrétně pojmenujte, čeho si na jeho práci vážíte a proč chcete, aby právě on vaši firmu reprezentoval. Můžete vyzdvihnout některé z jeho kvalit nebo ještě lépe chování, které oceňujete. Více o tom, jak správně ocenit se dočtete v tomto článku.

Co chcete vy je až na druhém místě.

Je to možná kruté, nebo to tak minimálně zní, ale když se snažíte protistraně předat nějaké informace za cílem ji k něčemu přesvědčit nebo ji nadchnout pro svůj koncept, vy sami ji moc nezajímáte. Proto, když svůj cíl a žádosti sdělujete z první osoby, jen ztrácíte čas. 

Místo toho si dobře promyslete, jak kandidátovi odprezentujete jeho vlastní případné „proč“. To jsou důvody, proč by tato spolupráce a vyvynutí dalšího úsilí mělo být zajímavé pro něj. Proč by mu to za to mělo stát? 

Můžete využít specifických situací, ve kterých se nalézá – například poukázat na to, že oddělení, ve kterém potenciální ambasador pracuje, je dlouhodobě poddimenzované, a pokud se zapojí a pomůže sehnat nové kolegy, i jemu se dost možná uvolní ruce.

Buďte jim oporou

Představte také jasný koncept toho, co se od dané role očekává, jak by měl její výkon vypadat a jaké by měly být očekávané výsledky jak z pohledu kandidáta, tak firmy. Popište plán toho, jak bude daný člověk do pozice uveden, jak bude proškolen a jak přesně mu bude poskytována opora v jeho nové roli ambasadora. 

Je klíčové, aby lidé věděli, že i když je to pro ně něco úplně nového, nebudou ztracení, ale naopak se jim bude dostávat kontinuální podpory. Je důležité, aby, než nám kývnou na naši nabídku, věděli, na koho se můžou obrátit v případě potřeby.

Zásadní je, abyste dané sliby poté skutečně dodrželi, protože pokud své potenciální ambasadory zklamete, jistě se o to podělí se svými blízkými a vám to spíš ublíží, než přidá.

Ačkoliv se říká, že zadarmo ani kuře nehrabe, s dobrou komunikací se obejdete bez příkazů i bez toho, aby vás nový ambasadorský program finančně bolel kvůli vysokým odměnám. Motivace nemusí být vždy jen finanční. Když místo toho věnujete svým lidem dostatek času a pozornosti, zodpovíte veškeré dotazy, které by mohli mít a dáte jim silné proč, pak se zvýší pravděpodobnost, že si s vámi plácnou.

Pokud tedy chcete využít sílu ambasadorů, ale nevíte, jak lidi oslovit, vraťte se k výše uvedeným tipům a začněte je uvádět do praxe. Nečekejte a změňte to.

Kdo pro vás píše

Mindset Mentors! Naším posláním jsou úspěšní a sebevědomí lidé, týmy a celé firmy.

Společnosti, kde si všichni skvěle rozumí a díky tomu perfektně fungují. 

Pomáháme lidem ve firmách komunikovat lépe a nastavovat konstruktivní a cílevědomý mindset. Podívejte se na naší nabídku workshopů, webinářů a učicích cest.



Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek