Následky negativního kandidátského zážitku

Když startuji spolupráci s klienty, začínám vždy revizí kandidátského zážitku. Protože i když budeme sebevíc makat na zlepšování značky zaměstnavatele, nepodaří se nám to, když nám to celé bude pořád kazit negativní zkušenosti kandidátů. Ten může mít fatální následky nejen na další nábor ale ve finále i na byznys. Pojďme se teoreticky podívat na to, co konkrétně negativní kandidátský zážitek může způsobit.

Co může vyvolat negativní kandidátský zážitek?

Podívejme na to, jak negativní zkušenost z mého pohledu nejčastěji vzniká:

  • nejasný popis pracovní pozice a firemní kultury, 
  • příliš složitý proces výběrového řízení,
  • špatně provedené pohovory a nedostatečná příprava na ně,
  • délka náborového procesu,
  • nedostatečná nebo dokonce žádná komunikace s kandidáty,
  • nejasně interpretovaná zpětná vazba směrem ke kandidátům na výběrové řízení,
  • neexistující nebo neosobně zpracovaná kariérní stránka, která nevypovídá nic o kultuře,
  • … a mnoho dalších.

TIP! Přečtěte si můj článek, který jsem napsala pro MindsetMentors o čtyřech komunikačních přešlapech, kterými spolehlivě odradíte každého kandidáta.

Co může způsobit negativní kandidátský zážitek

1. Ztrátu zájmu kandidáta

Negativní kandidátský zážitek může nejen odradit daného kandidáta, ale podle průzkumů se až 66 % kandidátů o svém pozitivním nebo negativním zážitku z výběrového řízení podělí se svým okolím. 

Zajímavé také je, že kolem 60 % neúspěšných kandidátů je ochotných se znovu ucházet o práci ve firmě, kde zažil pozitivní kandidátskou zkušenost. 

Pozor také na to, že pokud se k vám hlásí kandidáti, jehož jste jako firma naprostým love brandem, snadno mu můžete zkazit jeho pohled nejen na vás jako zaměstnavatele, ale dokonce na firmu a značku jako celek. Nemusíte tedy přijít jen o kandidáta, ale třeba dokonce i o věrného zákazníka jeho blízké okolí.

TIP! S tím souvisí i další rizika HR marketingu jako je komplikovaný reakční formulář, nefunkční webové stránky, neúčinná komunikace s kandidáty a mnoho dalších. To všechno se dočtete v tomto blogu!

2. Poškození značky zaměstnavatele

Negativní zkušenost kandidáta během přijímacího procesu může vážně poškodit pověst zaměstnavatele. Takové nepříjemnosti mohou odrazovat potenciální talenty a negativně ovlivnit vnímání značky společnosti. Je proto důležité, aby zaměstnavatelé poskytovali pozitivní a respektující zkušenosti prostor a komunikaci každému uchazeči.

TIP! Přečtěte si můj článek, ve kterém najdete 6 tipů, kde hledat chybu, proč se vám nehlásí kandidáti.

3. Ztížené přitahování talentů

Negativní reputace způsobená špatnými zkušenostmi kandidátů může způsobit snížený zájem o vaše pozice, delší a tím pádem i „dražší“ nábor.

Podle statistik portálu Harvard Business Review musí firmy s horší pověstí musí nabízet platy nejméně o 10% vyšší, aby mohly konkurovat firmám se silnou značkou zaměstnavatele.

TIP! Pořiďte si můj online kurz o tom, proč se vám nehlásí kandidáti, který se detailně zabývá optimalizací kandidátské zkušenosti od pracovních inzerátů, přes kariérní stránku až po kontaktní formulář. 

4. Snížené zapojení zaměstnanců

Negativní kandidátský zážitek ANO může ovlivnit i stávající zaměstnance. Pokud se totiž negativní zkušenosti stávají veřejně známými, může to odradit současné i budoucí zaměstnance od účasti na firemních akcích a projektech. To může snížit motivaci a pocit sounáležitosti zaměstnanců s vaší firmou.

5. Snížení celkové produktivity

Na mých webinářích často zmiňuji tzv. virtuous cyrcle neboli kruh ctnosti, který zjednodušeně říká, že zajímavá firemní kultura vede k soudružnosti a spolupráci ve firmě. To způsobuje vyšší spokojenost zaměstnanců a přitahuje stejně smýšlející a talentové nové potenciální zaměstnance.

„Vtip“ je v tom, že tenhle kruh se může za určitých podmínek točit i opačným směrem. Negativní zkušenosti kandidátů mohou ovlivnit morálku, produktivitu a výkonnost týmu. Toto může mít dlouhodobé důsledky nejen na schopnost firmy přitahovat a udržovat talentované jedince, ale také tu hrozí i výkonnostní pokles firmy jako celku.

TIP! Nepodceňujte efektivitu a přínos interní komunikace. Přečtěte si, jaké jsou pro rok 2024 aktuální trendy v interní komunikaci

Negativní kandidátský zážitek může mít pro společnost fatální důsledky. Odrazuje potenciální talenty, poškozuje značku zaměstnavatele a může dokonce ovlivnit i stávající zaměstnance a produktivitu firmy. Je proto důležité věnovat pozornost každému detailu přijímacího procesu a zajistit, aby každý kandidát měl pozitivní a respektující zkušenost. Pamatujte, že kvalitní zkušenost kandidátů není pouze výhodou pro ně, ale přináší prospěch i samotné firmě, a to jak v krátkodobém, tak i dlouhodobém horizontu

Zdroj ilustrace tady

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek