Influencer marketing je v mém běžném pracovním dni často skloňovaným tématem. A ještě nějakou dobu rozhodně ještě bude. Už jsem se věnovala tématu, co vlastně stojí za současným úspěchem influencer marketingu. Navíc na serveru Tyinternety.cz si můžete přečíst můj poslední článek o tom, jak docílit efektivní spolupráce a jak měřit efektivitu propagace skrze influencery.
Předmětem dnešního článku je to, když už si domluvíte spolupráci s influencerem, jak změříte a prokážete výsledky a efektivitu propagace?
Problémy s měřením efektivity propagace
Server eMarketer zveřejnil výsledky výzkumu z ledna tohoto roku týkající se toho, jaké problémy přináší spolupráce s influencery. V tomto článku se zastavíme jen u těch klíčových nedostatků.
ROI
Hlavním problém, se kterým se potýkám i já z pohledu markeťáka, je zejména měření ROI neboli návratnost investice do propagace (57 % respondentů). Jakým způsobem ideálně vyhodnotit efektivitu propagace? Kolik produktů se podařilo prodat díky influencerovi? Jaký vliv měla propagace z pohledu brandingu? Trackování prodejů lze poměrně elegantně vyřešit prostřednictvím unikátního promo kódu, který má influencer pro své followery k dispozici. Ale v poslední době influenceři, se kterými jsem v kontaktu, této možnost spíše vyhýbají.
Budeme se bohužel muset spokojit primárně s metrikami, jako je dosah, počet zobrazení propagačních postů, počet prokliků na web, URL vedoucí na web za použití UTM kódů a počet interakcí na postu.
Fake followers
Dalším podstatným problémem, který nás markeťáky trápí (21 % respondentů) je nábor resp. nákup fake followers čili buďto nereálných nebo totálně neadekvátních followerů našich vytipovaných influencerů. Na první pohled může influencer vypadat parádně s desetitisíci až stovkami tisíc followerů, ale dneska už si můžete poměrně snadno nechat zkontrolovat adekvátnost followerů. Dejte si tu práci a profil influencera si raději prověřte.
Porovnejte taky počet interakcí na postech versus počet followerů. I to vám může hodně napovědět.
Autenticita propagace
Autenticita propagace (13 % respondentů) je pro mě jedno z klíčových témat poslední doby. Snažím se vyhýbat spolupracím, kde influencer jenom tak pózuje s produktem. Na první pohled může být znatelné to, že influencer propagaci nevzal z nějakého přesvědčení o tom, jak skvělý ten produkt je. Naopak si velice vážím těch influencerů, kteří se už při prvotním oslovení zajímají o konceptu služby nebo o detailech produktu, pro který spolupráci domlouvám.
A mnoho dalších
V tomto článku jsem se zaměřila primárně na výkonností stránku propagace skrze influencery. Nicméně během navazování kontaktu, domlouvání nebo realizaci propagace se můžete setkat s řadou dalších potíží. Ať už je to smlouva a podmínky propagace, finanční plnění, plnění termínů na obou stranách nebo jenom obyčejné problémy v komunikaci.
Slyšeli jste už o virtuálních influencerech? Pro mě je toto téma spíš pořád poměrně těžko uchopytelné, ale napsala jsem článek, který virtuálních influencerů týká. Jsou právě oni budoucností influencer marketingu?