HR marketing nabírá na popularitě! Čím to je? Lidé jsou čím dál méně ochotní měnit práci, je to pro ně víc a víc riskantní a navíc jsme stárnoucí populace. Pokud je váš nábor zaměřený například na lidi pod 40 let s vysokou školou a aspoň 5 let praxí co navíc chtějí změnit práci, pak lovíte v rychle vysychajícím rybníčku. Pokud chcete opravdu kvalitní zaměstnance, musíte se víc než kdy jindy vyvinout extrémní usilí, abyste je k sobě přetáhli. A proto je tu HR marketing! Jak vám metody marketingu v HR pomůžou v náboru? O tom si přečtěte v dnešním článku.
HR marketing v náboru
HR marketing je relativně novou discplínou, jak přilákat zajímavé kandidáty a také, jak prezentovat společnost jako zaměstnavatele. Pokud se Employer brandingu a HR marketingu soustavně věnujete, nejenže o sobě posilujete povědomí na trhu práce, ale také se vám například podstatně zlevní nábor. Jednak budete přitahovat relevantnější a zajímavé kandidáty a navíc budou přicházet sami a stát o to u vás pracovat! V čem tedy konkrétně HR marketing pomáhá a co si pod tím můžete představit?
TIP! Jaký je rozdíl mezi HR marketingem a Employer Brandigem, si připomenete tady.
Zviditelnění pracovních nabídek
Prostřednictvím HR marketingu můžete relativně snadno zviditelnit pracovní nabídky a zasáhnout širší publikum potenciálních kandidátů. Prostřednictvím online kanálů, sociálních médií a specializovaných platform mohou HRisté efektivněji propagovat pracovní příležitosti ve společnosti a oslovit relevantní talenty.
Specificky cílená komunikace
HR marketing umožňuje zaměřit se na specifickou cílovou skupinu kandidátů. S pomocí sociálních médií, PPC reklam a cíleného obsahu lze oslovit vhodné kandidáty, kteří odpovídají požadavkům pracovních pozic a hodnotám společnosti.
Navíc díky segmentaci a analýze trhu práce může HR tým identifikovat skupiny talentů s konkrétními dovednostmi a zájmy a přizpůsobit své náborové strategie jejich potřebám. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že oslovíte ty nejvhodnější kandidáty, kteří jsou motivováni a zapadají do firemní kultury.
Prezentování a zvyšování atraktivity zaměstnavatele
Zapojení aktivit HR marketingu přispívá k zvýšení povědomí o firmě jako zaměstnavateli nejen mezi aktivními, ale také pasivními kandidáty. Silný a atraktivní employer branding přitahuje talentované kandidáty a umožňuje HR týmu získat konkurenční výhodu při náboru. HR marketing pomáhá vybudovat pozitivní pověst, sdílet příběhy zaměstnanců a prezentovat jedinečnou firemní kulturu.
Když lidé znají a mají pozitivní dojem o firmě, jsou více ochotni uvažovat o nabídkách pracovních příležitostí. To umožňuje firmám mít širší výběr talentů při obsazování pracovních pozic.
Kvalitní obsah
Recruitment marketing využívá kvalitní obsah k oslovování a angažování kandidátů. Firemní blogy, videa, rozhovory s zaměstnanci a třeba virtuální prohlídky pracovišť poskytují uchazečům o zaměstnání důležité informace a pomůžou jim navnímat atmosféru, kulturu a hodnoty firmy. To pomáhá budovat důvěru a zájem u talentovaných jedinců.
Překvapuje mě, jak málo málo známých společností využívá starý známý koncept See-Think-Do(-Care) namísto tvrdého cílení pracovních nabídek, což pravděpodobně přinese maximálně pár prokliků, ale spíše málo relevantních CVs.
TIP! Nevíte, jak tento marketingový rámec využít pro nábor ve vaší firmě? Přijďte na moje školení!
Budování dlouhodobých vztahů
HR marketing se nezaměřuje pouze na okamžitý nábor, ale také na budování dlouhodobých vztahů se zaměstnanci. Aktivní zapojení a komunikace s aktuálními zaměstnanci přispívá k jejich angažovanosti a loajalitě vůči firmě. To má za následek nižší fluktuaci zaměstnanců a lepší udržení klíčových talentů.
Nemluvím tu ale jen o vztazích se současnými zaměstnanci. HR marketing poskytuje možnost vytvářet a udržovat dlouhodobé vztahy i s potenciálními kandidáty. Například získáte kontakty na nějakém vašem eventu a následně jim můžete pravidelně posílat newsletter o novinkách z oboru i z vaší firmy a i když teď třeba daný člověk novou práci nehledá, třeba budete první volbou, až se rozhodne práci změnit. Kromě newsletterů můžete zapojit třeba klasický remarketing.
Měření a optimalizace HR marketingu
Recruitment marketing umožňuje sledovat a analyzovat efekt náborových aktivit. Měření klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) jako je třeba počet získaných CV, konverzní poměr, doba trvání obsazení pozice atd. pomáhá identifikovat úspěšné strategie a optimalizovat náborové kampaně pro dosažení lepších výsledků.
Optimalizace kandidátské zkušenosti
Při využívání HR marketingu se klade důraz na pozitivní zážitek uchazečů o zaměstnání. Proces náboru je často prvním kontaktem kandidátů s firmou a může ovlivnit jejich rozhodnutí. HR marketing se zaměřuje na vytvoření přívětivého a interaktivního procesu, který respektuje kandidáty a jejich čas. Sem spadá například optimalizace kariérní stránky, pracovního inzerátu, kontaktního formuláře, grafik a textů v reklamách apod.
HR marketing je zkrátka nezbytný pro firmy, které chtějí uspět na konkurenčním pracovním trhu a v této „zvláštní“ džungli na trhu práce přilákat zajímavé talenty. Budování silné značky zaměstnavatele, oslovování cílové skupiny, udržování dlouhodobých vztahů se zaměstnanci a posílení firemní kultury jsou klíčovými prvky HR marketingu. Investice do této strategie přináší mnoho výhod a přispívá k dlouhodobému úspěchu firmy.